Publicat de Boog on 15:38

La ce se referea « Criza DOT-COM » ? In principiu se refera la haosul economic pe care l-a facut dezvoltarea masiva a firmelor ce isi aveau centrata activitatea pe internet.

Conceptul de dezvoltare dot-com
Conceptul dot-com nu este teoretic viabil si este puternic contrat de teoriile clasice de dezvoltare economica. O companie dot-com clasica se bazeaza pe efectul de retea si functioneaza o perioada in pierdere pana cand isi construieste cota de piata si popularitatea in randul consumatorilor.
Ce este efectul de retea ? Daca ne gandim la o retea de telefonie, cu cat sunt mai multi utilizatori in retea, cu atat este reteaua mai valoroasa pentru un potential nou user. Internetul este o retea, firmele dot-com se centreaza pe crearea unei retele proprii de useri peste infrastructura internetului.

Cum a inceput totul
Totul a inceput cand s-a observat o legatura intre cresterea valorii unor companii si faptul ca ele se foloseau de site-uri; au aparut mai multe firme ce isi centrau activitatea exclusiv pe internet. La inceput era greu de evaluat valoarea unei astfel de companii si pentru ca trend-ul arata ca tot ce e dot-com e bun, foarte multi investitori au bagat multi bani in afaceri de acest gen. Valoarea totala la bursa a companiilor dot-com a crescut extraordinar din 98 pana in 2000.




Inceputul sfarsitului
Pentru reduce inflatia FED-ul a marit de sase ori dobanda de politica monetara, fapt ce a incetinit ritmul de crestere a economiei si a produs multe vanzari pe bursa. In acel moment pe piata companiilor dot-com s-a produs un efect de cascada in care multi investitori si-au vandut actiunile aducand rapid la moarte companiile dot-com ce au investit necalculat sau erau neprofitabile. Companii cunoscute ce au pierdut enorm sunt Yahoo-ul, ce a inregistrat o scadere de la 128$ actiunea la 4$ actiunea, AOL-ul ce a trecut sub admistrarea Time Warner, companie cuparata de AOL initial. Exemple de companii ce au castigat sunt Cisco, pentru ca au vandut echipamente pentru dezvoltarea infrastructurii in timpul expansiunii dot-com.

Efectele crizei dot-com



La finalul erei dot-com au ramas pe drumuri multi programatori web si multa infrastructura de comunicatie nu a ajuns sa fie folosita niciodata. La finalul crizei 50% din companiile dot-com au ramas in picioare, fapt ce dovedeste ca o dezvoltare calculata urmand metodele traditionale este eficienta.

1 comentarii:

CSN spunea...

Peste tot dam de criza.... :) chiar si la temele de IE...oricum, criza dot-com ramane una dintre cele mai soft cand e vb de efecte secundare